Magnesiumpakking met ‘ver’-infrarood

Magnesium

Magnesium is de grote regelaar van ons lichaam. Het is betrokken bij honderden processen en draagt onder andere bij aan het ritme van ons hart, de werking van onze spieren en gewrichten, de aanmaak van energie en ons waak/slaap-ritme.

Net als bijvoorbeeld zuurstof en water moeten we magnesium van ‘buiten’ halen, we krijgen het binnen via ons voedsel. Voor veel mensen is dat onvoldoende en is suppletie van extra magnesium gewenst. Dit komt door de verarming van de bodem, waardoor er steeds minder magnesium in ons voedsel zit. Maar ook door ons voedingspatroon, leefstijl (roken, alcohol, stress) en medicijngebruik dat kan leiden tot een magnesiumtekort. Ook kan er, als gevolg van bepaalde omstandigheden een verhoogde behoefte bestaan aan magnesium.

Wat doet magnesium in ons lichaam?

Magnesium is betrokken bij een zeer groot aantal verschillende lichaamsfuncties. Vandaar dat de lijst klachten die voortkomen uit een chronisch magnesiumtekort omvangrijk is! Magnesium is onder andere belangrijk voor:

  • Ontspanning van de spieren, bloedvaten en zenuwen
  • Opbouw van lichaamseiwit
  • Vrijmaken van energie uit voeding
  • Overdracht van zenuwprikkels en het juist functioneren van je spieren
  • Vorming van gezonde botten en tanden
  • Stevigheid van het skelet
  • Bevordering van de gezondheid van hart en bloedvaten
  • Verhoging van weerstand tegen stress en spanning
  • Verbetering van het geheugen en concentratievermogen
  • Enzymactiviteit: inschakelen van duizenden biochemische processen
  • Bevordering van ontgifting
  • Herstel van de zuurgraad
  • Bevordering van de werking van het immuunsysteem
  • Bevordering van de stofwisseling
  • Anti-cellulitis behandeling
  • Diepe zuiverende en verjongende werking op de huid

Symptomen van een magnesiumtekort

  • Kramp, restless legs of pijnlijke spieren
  • Samentrekking van een ooglid
  • Lusteloosheid of vermoeidheid
  • Depressiviteit
  • Hoofdpijn of migraine
  • Moeite met slapen
  • Hartritmestoornissen
  • Hyperactiviteit en slechte concentratie
  • Stress
  • Angstgevoelens
  • Ruwe huid met jeuk en schilfers

Heb ik een magnesiumtekort? Doe de magnesiumcheck!

Oorzaken verhoogde magnesiumbehoefte

Er zijn situaties waarbij het lichaam een grotere behoefte heeft aan magnesiumopname. Deze situaties zijn bijvoorbeeld:

  • Medicatiegebruik
  • Regelmatig sporten
  • Zwangerschap
  • Overgang
  • Alcoholgebruik
  • Cafeïnegebruik
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Stress
  • Leeftijd boven 55 jaar

Gebruik van magnesium wordt geadviseerd bij:

  • stress en burn-out
  • gewrichtsklachten
  • pijnklachten
  • hoofdpijn en migraine
  • problemen met hart- en bloedvaten
  • reumatische aandoeningen en artrose
  • spierpijn en kramp (o.a. restless legs syndroom)
  • vermoeidheid en slaapproblemen
  • menstruatie- en overgangsklachten
  • depressie
  • fibromyalgie
  • hoge bloeddruk
  • huidaandoeningen (psoriasis, eczeem), jeuk en schilfers
  • intensief sporten
  • zwangerschap(geen magnesiumpakking)
  • gedragsstoornissen en depressie bij kinderen

Hoe behandel je een magnesiumtekort?

Je kunt kiezen voor het innemen van magnesiumtabletten. 

Een veel effectievere manier is echter de opname via de huid (transdermale opname). De opname vindt dan niet plaats via het maag-darm kanaal, maar wordt direct opgenomen op de plek waar het gebruikt wordt: in de cellen! Lees hier waarom opname via de huid beter werkt dan via inname.

Magnesium via de huid toedienen kan bijvoorbeeld met een voetbad met magnesiumvlokken, het aanbrengen van magnesiumolie of een lichaamspakking met magnesiumgel.

Wij werken met de producten van Zechsal. Deze zijn van uitmuntende kwaliteit en bevatten een hoge concentratie magnesium chloride (30%). 

De magnesiumpakking         

Bij de pakking wordt gebruikgemaakt van Zechsal magnesiumgel. Bij gewrichtsklachten kan gekozen worden voor de magnesiumsportgel. Aan deze magnesiumgel is OptiMSM (een organisch zwavel) toegevoegd. Zwavel bevordert de aanmaak van kraakbeen en bindweefsel en is daarmee essentieel voor gezonde pezen en gewrichten. Het is daardoor ook zeer geschikt voor mensen met gewrichtsklachten. 

Zwavel is een belangrijk onderdeel van collageen dat de huidstructuur ondersteunt. Het maakt de huid elastischer en de beschermlaag van de huid steviger. Het is ook een bouwsteen van keratine, het belangrijkste structurele bestanddeel van haar en nagels.

Voor een magnesiumpakking kun je kiezen uit een deelpakking of een lichaamspakking. Een deelpakking kun je bijvoorbeeld toepassen bij een sportblessure, op een gewricht of op een bepaald gebied. Bij een lichaamspakking wordt het hele lichaam met magnesiumgel ingesmeerd.

Je neemt plaats op de massagetafel. Deze behandeling kan zowel in badkleding als in ondergoed. Licht masserend wordt magnesiumgel op het lichaam aangebracht. Daarna word je omwikkeld met folie en ingepakt met een ‘far’ infrarood warmtedeken. Dit is een ander soort infrarood als die we kennen van de zo bekende Philips infrarood-lamp. De weldadige warmte bevordert de doorbloeding van de huid, waardoor poriën zich openen en de magnesium maximaal wordt opgenomen. Daarnaast heeft de diepwerkende infrarode warmte een ontspannende invloed op het lichaam.

(Om de behandeling compleet te maken kun je tijdens de magnesiumpakking kiezen voor een  heerlijke gezichtsbehandeling d.m.v. cupping, wat de doorbloeding van de huid en de aanmaak van collageen bevordert en een verjongend effect geeft, of met de Kansa-wand.)

Na zo’n 40 minuten wordt de infrarood warmtedeken verwijderd en wordt je huid afgenomen om restanten van de gel te verwijderen. De totale behandeling, inclusief voorbereiding en afronden, duurt ca. 60 minuten.

Een deelpakking duurt, inclusief voorbereiding en afronden, ca. 30 minuten

Wanneer geen magnesiumpakking?

Een magnesiumpakking is voor vrijwel iedereen geschikt. Soms wordt het echter afgeraden, zoals bij mensen met elektrische implantaten, zoals een pacemaker en bij een verminderde nierfunctie. Voor zwangere vrouwen is inname van magnesium belangrijk, een pakking wordt echter afgeraden.
Bij een slechte lichamelijke conditie of medicijngebruik wordt geadviseerd eerst een arts te raadplegen.

Nog wat algemene tips:

Magnesium kan op net geschoren lichaamsdelen wat prikken. Mijn advies is daarom om tenminste 2 dagen voor aanvang van de pakking niet te meer scheren.
Zorg ervoor dat je lichaam goed gereinigd is, dit bevordert de opname van de magnesium.

error: Content is protected !!